Let øvede, 8-10 år.
 Forudsætninger: At svømmeren behersker de færdigheder som er målet med (begynder)-undervisningen.
 Formål: At svømmerne udbygger deres færdigheder i svømningens grundelementer &ndash elementskift, vejrtrækning, balance og bevægelse &ndash således at de ved sæsonafslutning kan:
svømme flere bassinlængder i træk på mave og ryg
springe i vandet fra forskellige elementer på dybt vand og komme op igen
dykke på dybt vand
lave rytmisk vejrtrækning kombineret med bevægelse
rotere omkring forskellige akser og genfinde orienteringen.
Indhold: Vi arbejder med udspring fra forskellige elementer på lavt og dybt vand, vejrtrækning, dykning, flydning, glidning med /uden afsæt samt bevægelse i vandet, herunder stilarterne rygcrawl og crawl (sammensat) samt brystsvømning (kun armtaget) og butterfly (endnu kun bølgebevægelsen (bentaget)).
Form: Undervisningen tilrettelægges så målene nås gennem øvelser i elementer fra stilarterne og gennem aktiviteter baseret på leg.
Eksempler på opnåede færdigheder når svømmeren er klar til næste niveau i svømmeskolen:
Svømmeren
kan springe i vandet på benene på forskellige måder i den dybe ende (150 cm) og komme op af bassinet igen
kan komme i vandet fra en plade, traktorring eller andet redskab på forskellige måder og komme op igen på redskabet
kan lave siddende hovedspring
kan skifte fra ryg- til maveliggende og finde balancen igen
kan slå kolbøtter i vandet, forlæns og/eller baglæns
kan svømme under vandet
kan hente dykkerringe op fra bunden på det dybe (150 cm)
kan lave bølgebevægelser med kroppen
kan svømme flere baner rygcrawl i træk
kan svømme flere baner crawl med vejrtrækning til siden i træk
kan svømme brystsvømningsarmtag.